Profesjonalnie zaaranżowana wystawa sklepowa to podstawa sprawnie działającego marketingu i promocji. To wizytówka, która determinuje klienta do wejścia i zapoznania się z asortymentem. W ciągu kilku sekund pozwala stworzyć ogólny obraz i wizerunek całej marki, dlatego musi być dogłębnie przemyślana.
Aby skutecznie i efektownie zaaranżować witrynę sklepową, należy odpowiedź sobie na 4 podstawowe pytania:
1. Jakiego klienta ma zachęcić? Czyli należy określić grupę docelową. Inaczej będzie wyglądała prezentacja sklepu sportowego, w którym będą widniały manekiny wystawowe ubrane w sposób luźny i swobodny, rowery czy narty, a inaczej sklepu z odzieżą dla dzieci lub z biżuterią.
2. Czy aranżacja jest atrakcyjna i schludna? Ogromne znaczenie ma estetyka wystawy, czyli czy dobrane jest odpowiednie światło, czy manekiny wystawowe są przyjemne dla oka, czy asortyment jest starannie poukładany.
3. Czy prezentowane za szybą elementy są spójne tematycznie? Witryny prezentujące kolekcję z odzieżą wiosenną nie powinny mieć charakteru zimowego. Nie należy mieszać stylu eleganckiego z luźnym i casualowym.
4. Czy wystawa współgra z całym asortymentem sklepu? Klient widząc aranżację powinien z łatwością odnaleźć promowany produkt po przekroczeniu wejścia. Nie może mieć odczucia, że znajduje się w innym, niepożądanym miejscu.
Współczesny merchandising nie istnieje bez manekinów wystawowych. Rosnący na nie popyt spowodował rozwój tej branży produkcyjnej. Dzisiaj są one dostępne w przeróżnych wariantach kolorystycznych, jakościowych i cenowych. Niektóre tworzone są z myślą o wytwornych, sklepach z ekskluzywną odzieżą i biżuterią, a inne dla zwykłych sieciówek i supermarketów. Na szczęście jedynym problemem jest ich odpowiedni wybór a nie dostępność.