Każde przedsiębiorstwo działające na rynku narażone jest na ryzyko niewypłacalności, której konsekwencją może być konieczność ogłoszenia upadłości. Prawo mają do tego zarówno duże firmy i jednoosobowe działalności gospodarcze, jak i spółki z.o.o. czy spółki akcyjne. W takiej sytuacji najbardziej rozsądnym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy doświadczonych fachowców. W przeprowadzaniu spraw upadłościowych specjalizuje się m.in. https://kancelariakhm.pl.
Upadłość ogłasza się najczęściej wtedy, gdy firma nie jest już w stanie spłacać swoich należności w wymaganym terminie. Należy wówczas złożyć stosowny wniosek w wydziale gospodarczym sądu rejonowego zlokalizowanego w miejscu prowadzenia biznesu. Co istotne, formularz może tam dostarczyć nie tylko sam dłużnik, ale również jego wierzyciel. W dokumencie muszą się koniecznie znaleźć następujące informacje: dane osobowe dłużnika, dokładna nazwa podmiotu, adres zamieszkania bądź siedziby, wskazanie okoliczności uzasadniających wniosek i przedstawienie ogólnych argumentów na ich uprawdopodobnienie, a także wskazanie, czy dłużnik jest aktywnym uczestnikiem systemu płatności albo systemu rozrachunkowego podlegającego polskiemu prawu (ewentualnie prawu innego państwa członkowskiego UE). Dodatkowo trzeba złożyć specjalne oświadczenie na piśmie odnośnie zgodności z prawdą wszystkich danych zawartych we wspomnianym powyżej dokumencie, a także dołączyć do niego kilka ważnych papierów:
– aktualny wykaz dóbr majątkowych (łącznie z wyceną)
– bilans przygotowany stricte do celów postępowania upadłościowego
– spis wierzycieli (z adresami, kwotami zaległości i terminami zapłaty)
– oświadczenie o ewentualnych spłatach wierzytelności i długów w okresie sześciu miesięcy poprzedzających złożenie wniosku
– wykaz wszelkich tytułów egzekucyjnych i wykonawczych
– propozycje ugodowe
Jeśli zadłużona firma nie załączy któregoś z wymienionych pism, wówczas jest zobowiązana do podania szczegółowego powodu.