Naczepa to pojazd drogowy bez własnego napędu wykorzystywany do transportu. Jego charakterystyczną cechą jest brak osi przedniej. Taka budowa sprawia, że część przewożonego ładunku spoczywa na ciągniku siodłowym, który pełni funkcję pojazdu ciągnącego. Naczepa połączona jest z ciągnikiem siodłowym za pomocą sworznia królewskiego. Urządzenia te wykorzystywane są przede wszystkim w branży transportowej. Najbardziej powszechna i popularna jest naczepa uniwersalna wyposażona w kurtynę lub plandekę (firankę). Tego rodzaju sprzęt umożliwia przewożenie na duże odległości produktów i półproduktów luzem lub na paletach. W naczepach Firankach przewozi się zarówno artykuły spożywcze, jak i materiały budowlane. Firmy zajmujące się transportem korzystają również z urządzeń niskopodwoziowych umożliwiających przewożenie maszyn oraz sprzętu ponadgabarytowego.
Naczepy są również powszechnie wykorzystywane przez branżę budowlaną. Na placach budowy sprawdzają się przede wszystkim wywrotki wyposażone w system hydrauliczny pozwalający na szybkie zrzucenie przewożonego surowca. Wywrotki doskonale nadają się do przewożenia materiałów sypkich, takich jak piasek, ziemia, czy też gruz. W dużych gospodarstwach rolnych coraz częściej korzysta się z silosów przystosowanych do przewożenia zbóż lub pasz, a także cystern, służących np. do transportu mleka. W przemyśle drzewnym znajdują zastosowanie dłużyce przystosowane do przewożenia długich bel, a także naczepa burtowa z HDS pozwalająca na samodzielny załadunek i rozładunek towaru. Duża funkcjonalność naczep sprawia, że są one wykorzystane również w wielu innych branżach.